Tredje advent...

Publicerat. 2009-12-13 | 11:33:46
God Förmiddag!!

Ledig idag vilket känns skönt, tog mig sovmorgon utan väckarklocka som ringde, det behövs ibland. Niklas gick upp tidigt och sa hej då vid sex i morse, behöver jag säga vad han ska göra? ;)
Jag har för en stund sedan ätit lite frukost, ni sitter jag här vi datorna och ska uppdatera lite, titta på andra bloggar jag läser dagligen och sen ska jag städa lite här hemma hos oss... vad som h änder i eftermiddag vet jag inte, jag är lite sugen på att baka ngt gott och kanske åka en sväng till Niklas kompis med familj och lilla bebisen men vi får se.
I fredags tog jag ledigt från jobbet för att jag och Niklas skulle kunna åka hem till mina föräldrar över dagen, det var nämligen dags att fira min kära mamma som i torsdags fyllde 46 år. Vi åkte på förmiddagen och var inte hemma för än halv två på natten!! Tur att jag slapp köra, men Niklas var nog sådär glad på mig för jag pratade med han hela vägen för jag var rädd att han skulle somna, ha ha.
I går jobbade jag hela dagen, så det blev inte så mycket gjort annat är det. Lördag var det ju i går och det innebär ju veckobyte för oss, i går gick jag in i veckan 28:) I går var det också exakt tre månader kvar till beräknad förlossning!!  Idag är det 89 dagar kvar till BF!! Veckorna får fort fram nu och magen bara växer och man kan ju lugnt konstarera att man blir mer och mer osmidig för varje dag som går, nu börjar magen ta emot:)
I fredags var det även en månad kvar tills jag går hem på havandeskapspenning. Eller 18 arbetsdagar om man ska vara mer exakt;) Vad ska man hitta på sen då när man går här hemma och skrotar? Två månader, ja ja man kommer nog alltid på ngt, man kan ju alltid städa och tvätta så det finns nog att göra. En sak har jag i alla fall bestämt och det är att jag ska tvätta alla överdrag i soffan, det behövs :)

Hoppas ni får en bra 3:e advent, det ska i alla fall vi ha här i Borås:)
Kram!

Vecka 28

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?





Jag slog in julklappar i veckan, och Niklas såg ju att det faktiskt stod hans namn på en av dem och han är sååå nyfiken!! Han klämmer, känner, gissar och försöker få mig att försäga sig!!
Räcker att man ser på hans ögon, han ser ut som ett barn på julafton:)


Detta kortet tog Niklas på mig i fredags:) Vecka 26+7


Kommentarer

KOMMENTERA HÄR:

» NAMN:
Kom ihåg mig?

» E-POST: (publiceras ej)

» URL:

Kommentar:


Trackback