Sockertest och en lååång väntan!

Publicerat. 2009-09-08 | 12:28:29
Hejsan!
Tisdag idag, vilket för mig innebär ett besök på mödravården och sedan jobb kl 15-21
Idag har jag gjort ett "sockertest" (glukosbelastning), det får de kvinnor göra som ligger lite högre i BMI. Det är för att se så man inte ligger i riskzonen för graviditets diabetes.
Med fastande mage sedan 22 i går kväll åkte jag iväg, de stack mig i fingret för att de mitt värde innan och sedan fick jag dricka en fruktansvärt äcklig socker blandning bestående av 2 dl vatten och 75g socker, första klunken gick ok men de andra fick jag vekligen tvinga ner, några gånger var jag nära på att kräkas.... speciellt när undersköterskan sa att jag bara hade 3 min på mig att dricka upp det och man kunde inte direkt svepa det som ett glas saft. När allt äntligen var nere fick jag ynka 0,5 dl vatten att skölja ner med.. för att nu sitta i väntrummet i 2 timmar...
Blev trött, och lite folk var det i väntrummet så jag la mig ner i soffan.. tog väl 2 min innan en av BM kom och bad mig sätta mig upp för det var faktiskt ett offentligt väntrum... hm ja ja jag flyttade mig till en fotölj med fotpall. lite bätte.... lyssnade på musik och tittade på alla som rörde sig i väntrummen, massa olika storlekar på magar och olika former, nyblivna mammor med deras bebisar och massa fina vagnar...
Satt där och tänkte att om några månader är jag också där...
Det fick en verkligen att längta ännu mer....

2 timmar gick och de tog ännu ett stick i fingret för att se mitt värde efter den fruktansvärda sockerlösningen, 6,3 vilket var godkänt... man fick inte ligga över 8 tror jag de va....

Fick också reda på att jag får vaccination mot svininfluensan då jag ligger i riskzonen, så alla gravida i borås ska få det ngn gång i början på oktober...

Nej nu ska jag lägga mig en stund på soffan och vila...

Ha en bra dag!!

Kram

Kommentarer

KOMMENTERA HÄR:

» NAMN:
Kom ihåg mig?

» E-POST: (publiceras ej)

» URL:

Kommentar:


Trackback