Vecka 18...

Publicerat. 2009-09-30 | 22:12:07
God Kväll!!

Idag går vi in i vecka 18 (17+0)!!!
Nästa vecka gäller det, då ska vi äntligen på ultraljud för att se den lilla.. och vi hoppas att den mår som den ska:)
Kommer så klart att lägga ut bild på bebisen när vi varit där!

Idag har jag och Niklas varit i Göteborg, vi åkte tidigare i morse. Vasikten var att åka till Biltema för att köpa nya bromskrivor till golfen, och vi hittade alla delar som vi skulle ha. Niklas lämnade av dem hos sin pappa idag innan han åkte till jobbet och vid halv 8 ringde svärfar och sa att han bytt höger bak, så nu är det bara den andra sidan kvar. Får se när den blir klar men ska försöka komma iväg på besiktning nästa vecka. Håller verkligen tummarna att den går igenom!
Efter biltema ville jag åka till Ikea, så det gjorde vi. Började med att ta en fika och sedan gick vi och plockade det vi skulle ha vilket i stort sett bara var ljus. Vi köpte 400 st! Låter mycket men såhär års tänder vi ljus varje kväll så det går åt:)
När vi kom hem la jag mig på soffan, mådde inget vidare. Illamående och huvudvärk. Niklas åkte vid tre och då gick jag ner i källaren och startade en maskin med tvätt, under tiden gick jag och la mig en stund i sängen i hopp om att bli av med huvudvärken och de gjorde den! Skönt!
Har en maskin klar i källaren nu vilken är den sista men jag väntar med att hämta den tills Niklas kommer hem, är lite löjlig med att gå ner i källaren såhär sent och sen måste Ludde kissa av sig innan natten och de vill jag inte heller göra ensam:)
I mrrn bitti ska Niklas och Ludde iväg till skogen, i mrrn får nämligen Ludde vara med och jaga vilket innebär att han får springa lös i skogen!! Han kommer bli så lycklig! Har funderat på att åka med men det beror helt på väder...

Pratade precis med min mamma på telefon, vi ska åka till dem på lördag eftermiddag. Familjen Svensson kommer dit och äter och det kan vara roligt att få träffa dom:)

God Natt!!



Graviditeten såhär långt

Vecka 18

Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.


Kommentarer

KOMMENTERA HÄR:

» NAMN:
Kom ihåg mig?

» E-POST: (publiceras ej)

» URL:

Kommentar:


Trackback