Besök på förlossningen...

Publicerat. 2010-02-11 | 21:24:54
Hejsan!!

Dåligt med uppdatering, fick vårt internet i onsdags men har varit fullt upp sedan dess.
I måndags kväll åkte vi in till förlossningen då jag kände av huvudvärk. Då jag haft högt blodtryck på mödravården det sista kan det vara tecken på havandeskapsförgiftning och ett tecken på de är just huvudvärk, flimmer för ögonen, magont eller äggvita i urinen som jag också haft det sista.
Så vi ringde in och vid halv 10 på kvällen var vi där.
De undersökte mig, tog blodtryck som var helt ok, tog också blodprover & urinprov som vi fick invänta svar på och sedan tog de ctg på bebisen som gick bra, den mådde prima.
Provsvaren visade att jag hade mycke äggvita i urinen och blodproven visade att jag hade en början till havandeskapsförgiftning. Vi fick lämna förlossningen några timmar senare med en dunk som jag skulle samla urin i fom 8.00 på tisdag morgon till 8.00 på onsdag morgon!
Kl 9.00 på onsdag morgon var vi inne på förlossningen igen och de tog återigen blodprover, urinprov och ctg på bebisen, de gjorde faktiskt också ett ultraljud för att se hur stor bebisen är samt hur flödet i navelsträngen är. Var roligt att få se bebisen igen, den sög på sin hand:) Hon fick fram att bebisen väger 2700g just nu:)
Efter en stund fick vi reda på provsvaren som visade att jag faktiskt hade havandeskapsförgiftning.
De kunde de se på ngt som heter blodplättar, är ju inte så insatt i läkartermer men hon förklarade iaf att dessa hade sjunkigt sen i måndags kväll vilket inte var så bra och jag hade fortfarande mycke äggvita i urinen.
Läkaren trodde att jag skulle bli igångsatt inom 2 veckor, då man inte vågar gå en full graviditet me dessa symtom. De kan vara farligt både för mig och bebisen.
Fick då också reda på att hon ville ha kvar mig över natt för att ta fler prover samt ctg på bebisen.
Så det var bara att åka hemåt och hämta lite saker, och så passade vi på att äta på MC Donalds ihop innan vi åkte tillbaka till förlossningen.
När vi kom in fick jag vila en bra stund, eller hm båda två vilade. Vi kröp ihop i den lilla 90 sängen och somnade gott båda två. Niklas snarkade emellanåt, ha ha:)
När vi låg där och mös kom 2 barnmorskor in och Niklas reste sig men de tyckte att han skulle ligga kvar. Hon sa det att så tätt har ni ju legat innan annars hade ni ju inte varit här, och de är vi glada för:) ha ha de var så mysiga alla på förlossningen:)
De tog blodtryck, ctg och tog blodprover...
Blodtryck och ctg tog de flera gången under kvällen samt under torsdagen. Och varje gång var de bra resultat.
När vi gjorde ctg på onsdagskvällen kom en BM in och tyckte att bebisen skulle vakna till liv lite, hon tyckte att den hade sovit klart (de ser ju kurvan på storbildsskärmar på deras kontor) så hon hade ngn grej som vibrerade som hon satte på magen vid bebisens huvud och man kan lugnt säga att den vaknade till liv. De var precis som om att den slog bak ut i magen:) ha ha och mycket riktigt, hjärtljuden gick upp!!
Niklas åkte hem vid halv 8 i går kväll...

Nu på morgonen tog de prover, ctg och blodtryck igen och idag kl 13 skulle de ta min urin som jag samlat sedan i onsdags kl 13. Fick också väga mig...
Niklas dök upp vid halv 12.
Först vid halv 3 fick vi reda på att mina blodprov är bättre, de där blodplättarna hade höjt sig lite men att jag fortfarande har mycke äggvita i urinen. Jag fick åka hem men ska under det kommande dygnet samla urin igen för att åka tillbaka till förlossningen på lördag morgon igen.
Just nu vet vi inte hur det kommer bli, man får liksom ta en dag i taget.
Om igångsättning blir aktuellt får man ju se men hjälp av ständiga kontroller. Men att jag ska gå tiden ut är väl inte så stor.

Har blivit väl omhändertagen av alla som jobbar där, de har kollat till mig med jämna mellanrum, serverat dryck och kommit in med middag, kvällsmat och i morse fick jag gå och ta mig frukost själv på en frukostbuffé. Kanske inte en hotellfrukost direkt men helt ok:)
I går fick jag soppa med smörgås och äpplekompott med vaniljsås till kvällsmat, till lunch idag fick jag kyckling med ris och currysås och pannkaka med sylt till efterrätt:)

har tagit lite kort idag samt filmade när vi tog ctg i morse, lägger in de här under...

Kommer så klart att uppdadera när vi vet ngt nytt:)


Kram på er...


Rummet...


Dagens fruksost, jag som älskar äpplemos tycke det var lite snålt med den där lilla förpackningen;)
tyvärr tog jag den sista annars hade jag tagit fler, ha ha


Dosorna på magen, en mätte bebisens hjärtljud och den andra ev sammandragningar.


CTG maskinen som de använde...


Bebisen 18 veckor, idag är den 35+5 veckor!! :)
Nu är man sååå nyfiken på vem som ligger där inne och sprattlar!


CTG kurvan på bebisen idag:)


Kommentarer
♥ Emelie

Va jobbigt att bli sjuk nu :( Ska de snitta eller försöka med vanlig förlossning? :) Krya på dig!

2010-02-12 @ 11:43:20
URL: http://bebismamma.blogg.se/
♥ Emelie

så fin layoyt du gjort! :)

2010-05-04 @ 07:47:12
URL: http://bebismamma.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR:

» NAMN:
Kom ihåg mig?

» E-POST: (publiceras ej)

» URL:

Kommentar:


Trackback